Villkor och information
Allmänt
Viskahafest.se tillämpar såväl konsumentköpslagen som distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kunden vara myndig, 18år, eller ha målsmans medgivande. Vi följer Personuppgiftslagen (PUL). När du, som är privatperson anger dina uppgifter, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt PUL, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.
Betalning och Leverans
När du lagt varor i varukorgen och går till kassan, väljer du vilket betalningssätt du vill använda och godkänner sedan köpet. Leverans kommer att ske inom 2-4 arbetsdagar såvida det inte framgår vid beställningen att leveranstiden är längre.
Utöver varans pris tillkommer kostnader för frakt (49kr), om varornas värde understiger 500kr. Alla försändelser skickas med Postnord eller DHL. Vi gör alltid vårt bästa för att din order ska komma fram så fort som möjligt. När du gör din beställning anger du din adress dit paketet skall skickas. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, om inte annat anges.
Hämta i butik
Du kan även välja att hämta din redan betalda beställning i vår butik, helt fraktfritt. Du gör då som vanligt ett köp genom vår webshop och i kassan väljer du "hämta i ballongverkstan i Svärtinge", skriv önskad tid i textfält så återkopplar vi till dig.
Vad gäller personliga artiklar med personlig prägel, t.ex. "Text På Ballong" kan det dröja innan produkten är färdig att hämtas. Vi kontaktar dig när den är färdig för upphämtning.
Outlöst försändelse
För försändelse som ej löses ut varpå paketet går i retur till oss, debiteras en avgift om 300 SEK för att täcka våra kostnader för returfrakt och administration. Observera att om du ångrat ditt köp och vill returnera ditt paket, måste det kvitteras ut hos ombud och skicka tillbaka det till oss.
OBS! Paket måste hämtas på servicestället inom 14 dagar, annars returneras det.
Ångerrätt / Avbeställning
Viskahafest tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som privatperson har rätt till 14 dagars returrätt / ångerrätt, räknat från det datumet som du mottagit varan. Varan skall returneras i oförändrat skick och i originalemballage. Kontakta oss innan du skickar tillbaka produkten. Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du maila kontakt@viskahafest.se och uppge namn och ordernummer. Du kommer att få en bekräftelse på att mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan. OBS! Ångerrätten gäller inte för specialtillverkade varor som t.ex. där vi skriver personlig text eller uppblåsta ballonger.
Du får kontrollera en vara på samma sätt som i en fysisk butik. Om varan har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta webbutiken för varans värdeminskning. Observera att du inte kan ångra köpet av en vara med bruten försegling/teknisk plombering eller förpackning.
Observera också att det är du som ska betala för returfraktkostnaderna.
Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 30 dagar räknat från dagen då vi mottagit returen.
Reklamationer och återköp i vissa fall.
Vi kontrollerar alltid våra varor noga när vi får dem från våra leverantörer samt innan vi skickar dem till dig som kund. Skulle du få en trasig vara så kontakta oss så fort som möjligt och beskriv felet. Är en produkt skadad alternativt ej håller måttet vid användning och en reklamation ska göras är du välkommen att kontakta oss på kontakt@viskahafest.se med ditt ordernummer samt bifogad bild på den skadade varan där det framgår vad som är fel, så kan vi enkelt hantera din reklamation på bästa sätt
Tryckfel m.m.
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor, priser och tjänster som förekommer i vårt sortiment.
Force Majeure
Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
Vid tvist
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.